Ajutorul de deces în cazul decesului pensionarului
Beneficiari
1. În cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiază de ajutor de deces o singură persoană care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces și care poate fi: | |||||||
|
|||||||
Cuantumul ajutorului de deces este stabilit prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.Pentru anul 2022 acesta este de 6095 lei. |
2. Asiguratul sau pensionarul beneficiază de ajutor de deces în cazul decesului unui membru de familie aflat în întreținerea sa și care nu are un drept propriu de asigurări sociale. Se consideră membru de familie: | |||
|
|||
Dovada că membrul de familie s-a aflat în întreținerea asiguratului sau a pensionarului se face prin declarație pe proprie răspundere. | |||
Cuantumul ajutorului de deces cuvenit pentru un membru de familie reprezintă jumătate din cuantumul prevăzut în cazul decesului asiguratului sau pensionarului și este stabilit prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat. Pentru anul 2022 acesta este de 3048lei. |
Modul de suportare a ajutorului de deces
Ajutorul de deces se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat și se acordă la cerere, pe baza certificatului de deces. |
După achitare, plătitorul de drepturi de asigurări sociale are obligația de a înscrie pe verso-ul originalului certificatului de deces mențiunea „ACHITAT”, data, semnătura și stampila. |
Acte necesare pentru ajutorul de deces
|
Ajutorul de deces în cazul decesului asiguratului
În Monitorul Oficial al României, nr. 1010 din 20.12.2017, a fost publicată Ordonanța de Urgență nr. 103 prin care se aduc modificări și completări la Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, respectiv la legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale.
Începând cu data de 01.01.2018, data intrării în vigoare a noilor modificări legislative, ajutorul de deces se va achita de casele teritoriale de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevăzut la art. 6 alin. (1) pct. I, II și IV și alin. (2), respectiv al unui membru de familie al acestuia, în termen ( in perioada starii de urgenta/alerta ajutorul de deces se acorda in cont bancar sau mandat postal).
Cererea pentru acordarea ajutorului de deces în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevăzut la art. 6 alin. (1) pct. I, II și IV și alin. (2), respectiv al unui membru de familie al acestuia, se înregistrează la casa județeană de pensii Cluj – ghișeul nr. 4 – asigurați, respectiv la ghișeele caselor locale de pensii Dej sau Turda, iar actele necesare sunt următoarele:
- Cerere tip Anexa nr. 11 (se poate descărca de pe site-ul instituției noastre de la secțiunea formulare sau se primește spre completare la ghișeu);
- Certificat de deces (original);
- Certificat de naștere solicitant (original);
- Certificat de căsătorie solicitant (original) – dacă este cazul;
- Alte acte de stare civila pentru continuitatea numelui ( dacă este cazul) , ex: sentință de divorț ,certificat deces, etc.
- Carte de identitate solicitant (original);
- Factura şi chitanța în original de la cheltuielile ocazionate de deces (în special factura și chitanța de la sicriu);
- Extras de cont bancar al solicitantului.
Ajutorul de deces se acordă persoanei care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces.
Cuantumul ajutorului de deces
În anul 2023, cuantumul ajutorului de deces este de :
– 6.789 lei, în cazul decesului asiguratului sau pensionarului
– 3.395 lei, în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului.