AJUTORUL DE DECES in cazul decesului pensionarului
BENEFICIARI
1. In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi: | |||||||
|
|||||||
Cuantumul ajutorului de deces este stabilit prin Legea bugetului asigurarilor sociale de stat. |
2. Asiguratul sau pensionarul beneficiaza de ajutor de deces in cazul decesului unui membru de familie aflat in intretinerea sa si care nu are un drept propriu de asigurari sociale. Se considera membru de familie: | |||
|
|||
Dovada ca membrul de familie s-a aflat in intretinerea asiguratului sau a pensionarului se face prin declaratie pe proprie raspundere. | |||
Cuantumul ajutorului de deces cuvenit pentru un membru de familie reprezinta jumatate din cuantumul prevazut in cazul decesului asiguratului sau pensionarului si este stabilit prin Legea bugetului asigurarilor sociale de stat. Pentru anul 2018 acesta este de 2081 lei. |
MODUL DE SUPORTARE A AJUTORULUI DE DECES
Ajutorul de deces se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat si se acorda la cerere, pe baza certificatului de deces. |
Dupa achitare , platitorul de drepturi de asigurari sociale are obligatia de a inscrie pe verso-ul originalului certificatului de deces mentiunea „ACHITAT”, data, semnatura si stampila. |
ACTE NECESARE PENTRU AJUTOR DE DECES
|
AJUTORUL DE DECES în cazul decesului asiguratului
În Monitorul Oficial al României, nr. 1010 din 20.12.2017, a fost publicată Ordonanța de Urgență nr. 103 prin care se aduc modificări și completări la Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, respectiv la Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale.
Începând cu data de 01.01.2018, data intrării în vigoare a noilor modificări legislative, ajutorul de deces se va achita de casele teritoriale de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevăzut la art.6 alin.(1) pct.I, II și IV și alin.(2), respectiv al unui membru de familie al acestuia, în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare.
Cererea pentru acordarea ajutorului de deces în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevăzut la art.6 alin.(1) pct.I, II și IV și alin.(2), respectiv al unui membru de familie al acestuia, se înregistrează la Casa Județeană de Pensii Cluj – ghișeul nr.4 asigurați, respectiv la ghișeele Caselor Locale de Pensii Dej sau Turda, iar actele necesare sunt următoarele:
Ajutorul de deces se acordă persoanei care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces.